سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون تو را درودى گویند درودى گوى از آن به ، و چون به تو احسانى کنند ، افزونتر از آن پاداش ده ، و فضیلت او راست که نخست به کار برخاست . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 92 فروردین 7 , ساعت 7:15 عصر

d

غرب، ایران را الگویی می داند که جهان را به سمت شکستن انحصار هسته ای غرب و برخوردار شدن تمام کشورها از دانش هسته ای صلح آمیز و در عین حال مبارزه با دارندگان سلاح های هسته ای سوق می دهد که هزینه های سنگینی برای غرب و جاه طلبی های جهانی آن به همراه دارد.
 

اختصاصی بصیرت:فرایند رفتاری غرب در برابر ایران در حالی ادامه دارد که همچنان یک نکته در این روند مشاهده می شود و آن اصرار برخی مقامات غربی بر استفاده از واژه «ما اجازه نمی دهیم ایران هسته ای شود» است. این ادعاها در حالی مطرح شده که جهانیان از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی نهادهای اطلاعاتی آمریکا اذعان دارند تمام فعالیت های هسته ای ایران تحت نظارت آژانس است و هیچ انحرافی نیز از مسیر صلح آمیز ندارد.

با توجه به این شرایط این پرسش مطرح است که چرا همچنان غربی ها ادعای جلوگیری از هسته ای شدن ایران را مطرح می کنند؟ چنانکه «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به همراه «هیگ» همتای انگلیسی خود این ادعا را تکرار کرده اند و یا اتحادیه اروپا بر افزایش تحریم ها برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران تأکید می کند.

با توجه به اذعان جهانیان مبنی بر به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران، به ویژه تأکید جهانی بر فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته ای پاسخ یک چیز است. پاسخ آن است که هراس غرب از هسته ای شدن ایران نه به دلیل هراس از دستیابی ایران به بمب هسته ای، بلکه برگرفته از توانایی های بومی دانشمندان ایرانی است.

غربی ها همواره تلاش کرده اند تا انحصار هسته ای را برای خود ایجاد کنند، به گونه ای که هیچ کشوری به جز آنها حق استفاده از فناوری هسته ای را نداشته باشد. غرب می داند که دنیای آینده دنیای دانش و استفاده از فناوری هسته ای به عنوان اصلی ترین منبع انرژی است، به ویژه اینکه، بهره گیری از انرژی های فسیلی دیگر نمی تواند چندان کارآمد باشد.

غرب برای اجرای این مسئله حتی طرح تأسیس بانک انحصاری غنی سازی اورانیوم را در آژانس بین المللی انرژی اتمی داده است که براساس آن هیچ کشوری حق دستیابی به دانش غنی سازی را نداشته و باید سوخت مورد نیاز خود را از این کشورها تهیه کند.

مجموع این رفتارها نشان می دهد که غرب به دنبال ابعاد جدیدی از سلطه گری بر کشورها در قالب هسته ای است که بر اساس آن کشورها برای استفاده از انرژی هسته ای باید وابسته به غرب باشند که نتیجه آن، سلطه غرب بر این کشورها خواهد بود.

هراس غرب اکنون از آن است که اولاً؛ ایران با حرکت در عرصه علم و دانش بتواند در جمع قدر ت های برتر جهانی قرار گیرد، چرا که ملاک پیشرفت و یا عقب ماندگی کشورها در آینده مشروط به پیشرفت های علمی آنها است، نه صرفاً قدرت نظامی و اقتصادی. غرب برای عقب مانده نگه داشتن ایران و جلوگیری از حضور فعال آن در معادلات جهانی به سنگ اندازی در برابر پیشرفت های علمی دانشمندان جوان ایرانی از جمله در حوزه هسته ای می پردازد.

ثانیاً؛ غرب چنان به جهانیان القا کرده است که هیچ کشوری نمی تواند بدون آنها به پیشرفت از جمله در زمینه هسته ای دست یابد و جهان باید تابع آنها باشد. این ادعا در حالی مطرح است که دانشمندان جوان ایرانی توانسته اند این انحصار را شکسته و به جهانیان اثبات کنند که بدون وابستگی به غرب نیز می توان به پیشرفت و توسعه دست یافت. غرب اکنون تلاش دارد تا با کارشکنی در عرصه حقوق هسته ای ایران، مانع از الگو شدن ایران در این عرصه برای سایر کشورها شود.

به عبارت دیگر می توان گفت که؛ ادعای غرب مبنی بر جلوگیری از هسته ای شدن ایران نه به دلیل عدم آگاهی آنها از صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران، بلکه برگرفته از هراس آنها از الگو شدن ایران برای سایر ملت های جهان است؛ ملت هایی که از سلطه آمریکا بر کشورشان به ستوه آمده و به دنبال الگویی هستند که آنها را به استقلال و پیشرفت هدایت کند. غرب که بارها طعم شکست در برابر فراگیر شدن الگوها و پیام های انقلاب اسلامی ایران برای ملت های جهان را چشیده است، اکنون تلاش دارد تا با فرافکنی و کارشکنی از الگو شدن ایران در عرصه هسته ای جلوگیری کند؛ الگویی که بر اساس آن، همگان حق استفاده از انرژی هسته ای را دارند، در حالی که هیچ کشوری حق داشتن سلاح هسته ای را ندارد. غرب، ایران را الگویی می داند که جهان را به سمت شکستن انحصار هسته ای غرب و برخوردار شدن تمام کشورها از دانش هسته ای صلح آمیز و در عین حال مبارزه با دارندگان سلاح های هسته ای سوق می دهد که هزینه های سنگینی برای غرب و جاه طلبی های جهانی آن به همراه دارد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ